Wednesday, November 3, 2010

Kerana Nila...

zaman saya sekolah2 dulu, apa yang saya tau, kalau baju sekolah kawan2 saya berwarna biru, tu maknanya mak diaorg basuh guna nila. tapi, mak saya x penah guna nila. so baju2 sekolah saya & adik beradik yang putih tu, x penah la bertukar jadik biru (bertukar jadik hitam ada la sbb kotor sgt hehehe...).

x sangka zaman sekrg nih pun org masih menggunakan nila. to be specific, the bbsitter. bbsitter ni rajin. kalau weekdays, mmg dia basuh semua baju baby izryn. rajin plak tu dia menggunakan nila, bukan sahaja untuk baju2 putih, tp yg ala2 ada setompok putih pun dinilanya. kalau putih cam baju sekolah tu, saya x kesah. tp ni yang bunga2 pun, yang ala2 cream pun semua dinila jugak hmmmmm...mungkin disebabkan saya x terbiasa dengan nila2 nih menyebabkan saya rasa cam x best tgk bj anak saya biru2.

i have no problem with nila2 nih sebenarnya & definately x akan tegur apa2 (org buat baik lagi mau demand, bukannya mati pun pakai bj bernila). terima kasih lagi ada kat bbsitter sbb rajin membasuh. kalau ikut saya, baju bb izryn tu saya kumpul seminggu baru basuh. dah la baju x banyak, lagi mau kumpul2.

saja google tadi, terbaca petua ni:

untuk mengubati - DEMAM KUNING
Ambil seketul nila baju dan rendam di dalam air mandian anak anda. Setelah ia larut mandikanlah anak anda dengan air nila itu. Di samping itu anda hendaklah juga menila lampinnya. Cubalah, insya Allah.


saya x penah dengar pun pasal nih. kalau x, lama dah saya cuba petua ni untuk izryn yang kena prolonged jaundice dulu. berguna jugak nila nih rupanya hehehe...

5 comments:

Tyha said...

Ahak's umah ni x pernah ada nila...sebab x de yang suka pakai baju putih.Tahun depan kenalah cari stok nila ni....Najmi dah sekolah....bnyk baju nak kene NILA....baju sekolah kebangsaan dgn sekolah agama...;)

elly said...

tyha, saya lagi la x penah guna nila sbb mak saya pun x guna nila.

yg bbsitter ni plak hubby kata "dia ni salah nih, guna nila bukan camni" hahaha...sbbnya terlalu biru sangat + capuk2 biru dia sana sini.

kalau irfan dah start skolah pun rasanya elly x nak guna nila kot. clorox terus hahahaha...

azq said...

aku guna nila hanya utk baju2 sekolah.. so instead of baju tu kepam kuning, bila nila jadik kepam biru la... hahahhahaha... ok la kot, drpd rupa belacan dikerjakan dek anak2 aku...

aku paling tak suka kalau nila bercapuk! jadi, kena bancuh dulu siap2 dlm w/machine, letak baju, wash + spin. taraa... nampak bersih bila disidai bawah mentari.. wuhuuu..

elly said...

bbsitter ni aku rasa dia x guna washing machine kot. dia basuh tgn je (agaknya la kan...). aku kalau baju sekolah ke, telekung ke yg mmg confirm putih aku rasa ok la jugak. ni bj anak aku tu putih tp ada bunga2, ada tu plak putih cream abis semua bernila hehehe...

ok la, kalau nanti anak2 aku dah sekolah, in case la aku terasa nak guna nila, aku ikut petua ko azq.

hanim.. said...

camtu eh..x pnh dgr laa pulak kan..kalau pnh dgr psl petua nila nie..ase utk beguk/bisul je ms zaman kecik2 dulu..

hmm..tp cam cuak laa pulak nk mandikn bb ngn air biru tu..cam x konpidenje..sbb ase mesti based nila tu bahan chemical..huhu..senang cerita, mintak dijauhkanlaa anak2 kene kuning nie..aminnn..