Tuesday, July 24, 2012

Ramadhan - Hari Ke4

Alhamdulillah...1st day puasa for mama!
Hr ni hr ke31 kelahiran bb isyraf. Maknanya aku masih lg dlm tempoh berpantang.
Atok mak pd mulanya mmg x galakkan puasa sbb menyusukan baby kan, selain mengurangkn susu mungkin juga memudaratkan aku sbb dehidrasi.
Tapi, aku rasa mampu insyaAllah... & keinginan mencuba dulu utk tau keadaan sebnrnya camne.
Walaupun sedikit letih, tp tu normal utk hr pertama berpuasa kan? Lgpun aku masih dlm pantang, so mmg byk rehat pun.
Susu juga aku rs mencukupi sbb baby ok je...x de pun situasi meragam ke apa.
Aku ikut jgk beberapa tips utk ibu yg menyusukan...
Walaupun ada org tua2 kata x elok minum air byk dlm pantang, tp utk aku mmg ada sebotol air kat tepi katil ni.
Kuantiti yg diminum jg bertmbh pd bln puasa (waktu mlm ye) utk menmbh air dlm bdn.
Kurma & susu jg adalah wajib waktu bersahur.
Cuma berbuka je la yg x menarik sket - mknan dlm pntg walaupun org lain mkn sedap2.
Biasa dah kat kmpg nih menu berbuka bkn terhad ke nasi shj.
Td menu kue teow goreng, tp org dlm pntg mkn kue teow grg perencah ikan bilis with lada hitam & sawi. Sedap kn hehe...
X lalu plak aku nak mkn nasi bila org lain x mkn nasi.
Semoga terus diberikan kekuatan utk berpuasa hari2 seterusnya insyaAllah...

No comments: