Wednesday, April 24, 2013

Labu



2 minggu lepas pegi pasar.
tengok labu, teringin plak.
terus beli tp x de idea lg nak masak apa.



nak buat sayur labu, tp ada dah sayur lain yg cepat layu.
so, masak sayur tu dulu.
(sebenarnya aku x minat sangat sayur labu.
aku lg suka labu dibuat something yg manis2).


terperap la labu tu seminggu.
sbb weekdays, aku x kan masak benda yg payah2 nih hihi...


x penah2 or jarang2 sangat aku buat minum petang.
tp dek kerana labu, pukul 1 siap makan tghr, pukul 330 dah ke dapur semula untuk buat inni...







jemput2 labu!



nampak macam banyak, tp sekelip mata je abis.
irfan yg konon2 kata x sedap tu,
dia pulak yang tolong perabih semua.


kan dah kata, mama masak kompem sedap.
so, x perlu nak kata x sedap & merajuk bagai x nak makan.
kan dah rugi hihihi...


orang kata, x elok sangat buah labu nih sbb angin.
tp Rasullah saw suka & ada khasiatnya labu nih...


Sayyidina Anas bin Malik r.a menyatakan : " bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم mengkagumi dan menyukai buah labu. Maka dihidangkan makanan atau diundang dalam jamuan makan, maka aku mencari-cari buah labu dan meletakkannya dihadapan Baginda صلى الله عليه وسلم kerana aku tahu Baginda صلى الله عليه وسلم menyukainya."

Khasiat Labu :
1. Baik untuk penghadaman
2. "Menambah" akal (cerdik) seperti pengambilan 21 biji kismis setiap hari yg boleh mencairkan balgham (seperi cairan lendir gelema) di otak.



isyraf pun aku bg makan labu.
dia suka...


No comments: