Tuesday, May 7, 2013

Kami & Alkisah GE.13




tidak le aku nak menghangatkan lagi suasana selepas hari mengundi nih.
sebabnya dah bersepah sangat cerita2 yang menjatuhkan dan menaikkan semangat nih.
aku ada pegangan aku sendiri siapa aku nak sokong.
jadiknya, apa2 yang aku baca & dengar, aku jadikan pengajaran dan pengetahuan.
untuk menghentam, ehmmm...bukan aku la kot.
at least not in writing.
(bercakap & berdebat sesama ahli keluarga & sahabat terdekat itu lain creta hehe...).



beberapa kisah dalam kehidupan seharianku sepanjang tempoh GE.13 :


Kisah 1

Irfan : Nape banyak sangat bendera nih?
         (ni masa bawak dia teman g pasar bulan lepas).
Mama : Oh, ni nak pilihanraya bla bla bla...
           Sekarang ni DN (eh, dia mmg kenal DSN sbb selalu tgk kat paper & tv tp dia sebut 
           DN je) bla bla...
           Tapi kita boleh pilih orang lain kalau kita nak bla bla...
           Kalau kita rasa DN ok, kita pilih la dia bla bla...
           (wahhhh...terer sangat mak ko explain kat budak kecik ek haha...)

           Yg bendera biru tu DN, yg warna lain tu orang lain.

Irfan : Oh, irfan sokong DN lah.
          Mama sokong siapa?
Mama : Mana boleh cakap.
Irfan : Alaaa...mama!!!

hahahaha...undi rahsia nak oiiiii!
tp aku cakap jugak sebenarnya kat dia hehe...



Kisah 2

Irfan : Mama ada kawan irfan kata parti ***** ni dia penipu, dia ambik duit orang.
         Betul ke mama?
Mama : (Ya Allah anakku, soalan apakah ini?)
            X baik tuduh orang. Berdosa kan?
            Kalau dia ambik duit orang, mesti polis tangkap kan?
            Selagi kita x de bukti, x boleh percaya semua nih.


anak siapa la yang disogokkan dengan politik2 nih?
aku nih, kadang2 tengok x tengok je berita sbb malas nak bg budak2 dgr macam2 kat tv tu.

bendera yang berkibar sepanjang jalan tu je aku explain sikit2 sbb itu mmg dpn mata.
tp untuk nak sebar2kan fitnah bagai, tidak lah aku nak join skali apatah lg nak cerita kat budak2 haihhh...
biar lah anak2 faham sendiri bila sampai waktunya.



Kisah 3

budak2 kata, KAFA x sekolah hari isnin lepas hari mengundi tu.
mr abah call la ustaz sbb nak confirmkan. 
(x de surat hokeh, main bgtau je kat budak2).

ustaz kata, x sekolah sbb sek keb pun x sekolah jugak.
eh, bila pulak sek keb x sekolah?
van KAFA nih sebenarnya mmg amik & hantar budak2 g sek keb jugak.
so, bila dia kata cuti tu, maknanya dia x amik la budak2 g sekolah.
(kami x duduk kat selangor ye...).


terkocoh kacah la aku nih pagi2 hantar budak2 g sek.
& tengahari jugak kelam kabut bagai sebab nak amik budak2 from skul.
mmg aku cuti, tp aku ada plan nak g shopping barang sket.
tergendala plan aku & x complete barang2 yang aku nak beli huhu...


sebenarnya, x paham dengan KAFA nih.
suka suki cuti, suka suki x amik budak sekolah.
kalau aku boleh hantar pagi2, x de le aku bayo van sekolah kan?


& hari ni plak katanya tayar van sekolah pecah & x dapat amik budak2.
aku nih mula la berfikiran negatif nih.
tp sabar sabar (walaupun membebel jugak dalam hati nih!).
hr nih aku keja hokehhh...
semput aku bila keja kelam kabut nih.


ok dahhhh...
ini lah penangan GE.13 dalam hidupku & keluarga...
(x de kena mengena langsung dengan calon bertanding, calon menang, calon kalah or dakwat kekal hehehe...).


*aku balik jo.hor untuk mengundi
(for the 1st time hehe...).
sampai tmpt mengundi kul 8pg, selesai mengundi kul 830pg.
ada sorang yang beratur dpn aku nih kata, kul 715pg dia dah terpacak kat depan dewan mengundi nih.  mak aiiii...berkobar2!*




No comments: