Tuesday, June 25, 2013

Him & H.F.M.D



sharing is caring...
info from http://www.klinikkesihatan.com/2011/04/penyakit-tangan-kaki-dan-mulut.html


Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut (HFMD) adalah penyakit jangkitan kanak-kanak bawah 10 tahun di mana lepuhan berisi air muncul di tangan, kaki dan dalam mulut. Tekak dan tonsil membentuk ulser kecil manakala tangan, kaki dan kawasan diaper (lampin) dijangkiti ruam dengan ciri-ciri vesikel (lepuhan kecil). Biasanya penyakit ini sederhana dan ruam sembuh dalam masa 5-7 hari.
HFMD disebabkan oleh virus (kumpulan enterovirus). HFMD merebak dari individu ke individu dengan kontak secara langsung melalui lelehan hingus, air liur, najis dan cecair ruam dari mereka yang dijangkiti.Sama ada orang dewasa mahupun kanak-kanak boleh dijangkiti, tetapi kanak-kanak di bawah 5 tahun adalah paling mudah dijangkitinya.

HFMD selalunya terjadi dalam kelompok kanak-kanak yang ditempatkan bersama. Ia merebak melalui tangan yang tidak dicuci bersih selepas melakukan penukaran lampin atau tersentuh air liur (drool) yang mana membolehkan virus berpindah daripada satu kanak-kanak ke kanak-kanak lain.

Tanda dan Gejala
Ciri-ciri klinikal termasuk:

  • Demam
  • Sakit Tekak
  • Ulser pada tekak, mulut dan lidah
  • Ruam dengan vesikel (lepuhan kecil 3 - 7 mm) pada tangan, kaki dan kawasan diaper (lampin). 
    • Vesikel lazimnya pada tapak tangan dan tumit kaki dan ia antara ciri-ciri kemunculannya
  • Sakit kepala
  • Hilang selera makan

KomplikasiBiasanya tidak serius tetapi sebilangan kecil kes didapati merbahaya bila melibatkan sistem saraf dan jantung

Rawatan
Diagnosis dibuat oleh kebanyakan pengamal perubatan berdasarkan ciri-ciri unik munculnya lepuhan pada mulut, tangan dan kaki bagi kanak-kanak yang kelihatan sihat. Tiada rawatan khusus bagi jangkitan selain dari rawatan mengurangkan gejala-gejala. Rawatan menggunakan antibiotik tidak berkesan dan tidak diperlukan. Acetaminophen boleh digunakan bagi merawat demam.


Aspirin tidak seharusnya digunakan pada kanak-kanak bawah 12 tahun semasa demam disebabkan virus. Air garam bagi membilas mulut (1/2 sudu garam bagi 1 gelas air suam) boleh melegakan kanak-kanak sekiranya mereka berupaya membilas mulut tanpa menelannya kerana tertelan air garam boleh menyakitkan.


Nasihat kepada Ibu Bapa / Penjaga
Ibu bapa / penjaga adalah diminta mendapatkan nasihat daripada doktor secepatnya jika anak mereka mendapat tanda-tanda HFMD. Mereka seharusnya peka kepada sebarang perubahan tingkahlaku anak-anak mereka seperti kerengsaan dan mengantuk. Jika mereka tidak mahu minum atau makan, muntah berterusan, atau mengantuk, ibu bapa / penjaga hendaklah segera membawa anak mereka ke hospital. Elakkan menghantar anak yang mempunyai gejala seperti di atas ke sekolah, pra sekolah atau nurseri. Sapu dan bersihkan hidung serta mulut anak dengan tisu dan buang tisu yang telah digunakan dengan sempurna.

Pencegahan
Pencegahan melibatkan penjagaan kebersihan yang sepenuhnya. Ahli keluarga dinasihatkan supaya dapat mematuhi amalan kebersihan yang sempurna termasuk kerap mencuci tangan supaya dapat mengawal rebakan jangkitan.

  • Amalkan mencuci tangan secara konsisten menggunakan air bersih dan sabun sebelum menyediakan makanan, selepas keluar tandas, selepas menukar lampin dan mencuci najis.
  • Menutup mulut dan hidung bila batuk dan bersin.
  • Tidak menggalakkan berkongsi pakaian, tuala, perkakas makanan dan minuman serta mainan.
  • Ibu bapa / penjaga hendaklah memastikan diri mereka bersih terlebih dahulu sebelum menguruskan anak atau bayi mereka.
  • Bersihkan mainan, kerusi dan meja yang tercemar dengan air liur anak.
  • Anak-anak hendaklah dijauhkan daripada tempat awam yang sesak (seperti sekolah, pra sekolah, tempat mainan, pasar dan pengangkutan awam) sekiranya mereka mempunyai tanda-tanda jangkitan.



selalu jugak terdengar anak2 yang terkena penyakit ni.
pernah baca info pasal ni, tp x berapa nak ingat sangat.

refreshing my memory hari ni sebab...
is.yraf dijangkiti hfmd huwaaaaaa...


jumaat malam badan dia dah start dedar & demam.
sabtu pun demam jugak.
untuk 2 malam ni, mmg dia merengek je la.

ahad start dia x mau makan.
suap nasik, dia nangis.
try plak suap cereal je.
ok pulak walaupun mulut tu x brp nak bukak.
tengok dalam mulut macam x de pape.
mr abah buat teori, is.yraf nak tumbuh gigi hihihi...
sebabnya air liur meleleh2 dgn jayanya smpi bsh2 baju.
(doktor kata, banyak blister kat area anak tekak dia)


dah mula dah nampak ruam2 & biji2 kat area tangan, lutut & bahagian punggung.
aku ingat ruam lampin je huhuhu...
(gigih ni sapu nappy rash cream huwahaha...)
tu la aku ni, cetek pembacaan.
ingatkan hfmd hanya di bahagian tangan, kaki & mulut saje.
rupa2nya di bahagian2 lain jugak.


kebetulan semalam mmg kena pegi KK untuk injection setahun.
doktor sahkan hfmd so injection ditunda ke minggu depan.


adoiiii laaa...
kebetulan lagi, mr abah keja shift malam.
dapat la dia tolong jaga is.yraf minggu ni.
aku ni, bila start fieldwork mmg x keruan la.
tension macam apa je nih...
nak cuti karang, deadline bukan boleh diubah2 be it ko sakit nak mati pun
(andaiannya lebih kurang macam tu laaaa...)


is.yraf dikuarantin di bilik sekrg ni.
x de siapa boleh masuk bilik & is.yraf x boleh kluar bilik.
risau jugak aku ni sbb aku mana tau hfmd kan?
so bersepah2 dah air liur is.yraf di mana2.
share makanan dengan iz.ryn pun ada huhuhu...

dengan usaha aku kuarantinkan is.yraf ni,
aku harap x de siapa lagi yg akan terjangkit insyaAllah...


to my baby, semoga cepat sembuh!!


No comments: