Tuesday, April 5, 2016

Agresif



semalam petang, masa amik is.yraf from skul, ada la sorang mak ni kat depan pintu tadika tengah borak2 ngan tecer.  aku x amik port sangat, terus je naik tangga ke tingkat atas.  day care is.yraf kat bahagian atas.  yang kat bawah tu, tadika dia.


sekali tu, masa turun bawah & is.yraf nak carik kasut dia...mak tadi tu boleh pulak tengok aku & cerita masalah dia.


mak : cuba tengok budak nih (sambil tunjuk botol air anak dia).  dia masukkan abuk2, kertas dalam botol air anak saya nih.

aku : (erkkk...blur.  x tau nak react.  dia ni cerita pasal anak aku ke? x semena2 kan...harus ler aku terkejut)

mak : saya nak tunggu mak budak nih amik anak dia.  anak dia nih, hari tu tolak anak saya. ni, hari ni dia masukkan pulak macam2 dalam botol air anak saya.  dah la anak saya ni ada masalah paru2.  dia x sempat nak minum pon air nih.  tah apa la yang dia x puas hati ngan anak saya.

aku  : berapa tahun ya?

mak : 5 tahun.

aku  : mungkin kecik lagi kot.  budak2 x berapa nak tau apa2 (eh...reacting macam orang tu komplen anak aku pulak ahakss...)

mak : eh, x de la.  memang dia suka buat orang.  dulu, ada anak jiran tu dia buat camni jugak.  anak jiran tu pindah sekolah belah pagi pulak.  ni, dia tukar buat anak saya pulak.

aku  : (tersenyum kelat...serius, x tau nak buat apa).


hmmm...kalau aku berada di tempat mak budak yang diadu tu, x tau la aku nak jawab apa kat mak yang mengadu tu.  aku terpikir jugak kalau lah budak tu ialah is.yraf, apa la tindakan aku agaknya.  is.yraf ni quite agresif jugak.  x suka berkongsi barang tapi kalau kita mintak baik2 dia bagi.  suka express something in his own way, which is agak ganas jugak la macam angkat kaki nak tendang orang.  adoiiii...nak kata salah didikan? mana pernah aku main tendang2 nih.  tapi, bila dia sayang macam dia sayang sy.irah tu, sy.irah buat la apa pon kat dia, dia redha je.


mungkin benar jugak apa yang aku baca di internet nih...

When to seek help with child development
See your GP if you have any concerns or notice that your child has any of the following issues at 5-6 years. 
Communicating and understanding
Your child:
  • is difficult to understand when he talks or isn’t speaking in full sentences
  • has trouble following simple directions like ‘Please put your pyjamas on your bed after you’ve put your clothes on’.
Behaviour and play
Your child:
  • uses lots of inappropriate or challenging behaviour – for example, has a tantrum whenever she doesn’t get her own way
  • shows no interest in letters or trying to write her own name
  • is very withdrawn, worried or depressed or gets very upset when separating from you
  • doesn’t interact well with others – for example, is aggressive  or shows no interest in interacting with other children or adults.
Everyday skills
Your child:
  • still wets or soils his pants during the day (night-time wetting is typical up until the age of 6-7 years, especially for boys)
  • has difficulty falling asleep at night or staying asleep.
You should see a child health professional if at any age your child experiences a noticeable and consistent loss of skills she once had.

cuma, bila benda nih betul2 terjadi pada kita & anak kita, senang ke kita nak accept benda nih & dapatkan khidmat pakar? kalau aku, mesti aku pikir banyak kali, betul ke anak aku ni ada masalah?  buat masa nih, doa banyak2 kepada Allah adalah yang terbaik.  


No comments: